Synas

Syns du inte finns du inte är ett ordspråk som brukar dyka upp i en del sammanhang när det gäller marknadsföring.
Nu är det där med att synas inte alltid så viktigt för en del familjen Wallenbergs valsråk var förr i tiden något i stil verka men inte synas.
Nuförtiden gäller dock att synas för alla.

Att synas verkar vara drivkraften för en hel del som inget hellre vill än att vara med i TV. Oavsett i vilket förnedrande sammanhang som helst. I TV skall man synas.
Ur en mer kommersiell synvinkel tänker man ibland på synas när det gäller hemsidor. Helt enkelt man vill ligga så högt upp som möjligt efter en någon har sökt i en sökmotor.
Tekniken brukar kallas för sökmotoroptimering och innehåller ett antal olika tekniker för att lyckas med det.
Hemsidor behöver i allmänhet göras om lite eller anpassas till de parametrar som olika sökmotorer tar hänsyn till. Men det skall göras med besökarna i fokus. Att optimera hemsidan är i första hand en åtgärd för att öka tillgängligheten för de som besöker den.